Dødens Overmann


Innledning: Kap 1 understreker Jesu guddom. Kap 2 løfter fram Jesus som ble menneske og fornedret seg selv til døden. Ved sin død beseret han Døden så vi ikke trenger å frykte ved livets avslutning.
   

  1. •Brevet er som en symfoni. En symfoni har ett eller flere tema som siden bearbeides til det når et klimaks. Hebreerbrevets symfoni har ett tema: Sønnen. Dette tema går gjennom hele brevet som en rød tråd.


  1. 1.EN FORMANING, EN ADVARSEL OG EN OPPMUNTRING v. 1-4

    1. •v 1: Gi akt på det vi har hørt. P.g.a. Jesu høyhet.
      Mt 17,15 Mens han fremdeles snakket, se, da kom en strålende sky og skygget over dem. Og plutselig lød det en røst ut av skyen, som sa: «Dette er Min Sønn, Den elskede, i Ham har Jeg velbehag. Hør Ham!»

    2. •v 2: Talt ved engler. Da loven ble gitt på Sinai fjellet, brukte Gud engler som mellommenn da han ga lovtavlene til Moses.
      Ap gj 7,53 dere som har mottatt loven ved englers anvisning og ikke har holdt den.
      Gal 3,19 Og loven ble formidlet ved engler, ved en mellommanns hånd.

    3. •Den gamle pakt - gitt ved engler. Den nye pakt - Herren selv.

    4. •v 3: En så stor frelse. Det er et stort ansvar å få kallet. Forbundet med straff å avvise det.
      Først forkynt av Herren. Jesus var den første evangelist. Verset tyder på at forfatteren var en 2. generasjons kristen.

    5. •v 4: Gud ga vitnesbyrd. Når evangeliet forkynnes etter originalen, vil Herren stadfeste med tegn, under og utdeling av Den Hellige Ånd.

  2. 2.JESUS I FORNEDRELSEN v. 5-10

  3. •Jesus er stor i fornedrelsen.

    1. •v 5: Den kommende verden. Guds Rike som nå er usynlig men som skal bli synlig.

    2. •v 6-8: David anonym. Et typisk trekk ved Hebreerbrevet ikke å nevne at han skrev Salme 8. Forskjellen mellom v7 i GT og NT.

      1. •Hvordan mennesket ideelt skulle være - Hersker. Lite ringere enn Gud.

      2. •Menneskets stilling etter fallet - Slave.

      3. •I Mennesket Kristus ble menneskene oppreist og løskjøpt - Lite ringere enn englene.
        Lk 24,43 Han trakk seg tilbake fra dem, omtrent et steinkast, og Han knelte ned og ba 42 og sa: «Far, hvis Du vil, så ta dette beger bort fra Meg. Men la ikke Min vilje skje, bare Din vilje.» 43 Da viste en engel seg for Ham fra Himmelen og styrket Ham.

      4. •Vi når vår tiltenkte stilling i Kristus. Leve og herske med Ham.

    3. •v 8: Nå ser vi ennå ikke. Fienden er beseiret, men ikke tilintetgjort.

    4. •v 9: Men vi ser Jesus. Se på Jesus når det stormer i oss og omkring oss.

    5. •Jesu død - en seiersdød. Tre sider ved Jesu død:

      1. i.En død for andre  - en soningsdød. Åpnet en vei til herlighet. v 9-10.

      2. ii.Han beseiret døden og djevelen. v 14-15.

      3. iii.Han ble en miskunnelig og trofast yppersteprest. v 17.

    6. •Smake døden.

      1. •Jesus smakte døden i all dens bitterhet og grusomhet.

      2. •Det er foskjell på å dø og å smake døden.

      3. •Jesus gav sitt liv. Han led døden.

    7. •v 10: Alt for Gud og alt ved Gud.

      1. •Jesus ble fullendt gjennom lidelse.

      2. •Jesus var fullkommen fra fødselen, som en disposisjon, en makt som måtte prøves, utvikles og styrkes gjennom lidelse.

      3. •Gjennom lidelse utvikles ydmykhet, ømhet, tålmodighet og lydighet.

    8. •Vår frelses høvding. Den som har ansvaret for vår frelse.

  4. 3.JESUS IDENTIFISERER SEG MED OSS I FORNEDRELSEN v. 11-13

    1. •v 11: Alle av én. Jesus er Sønn av opprinnelse. Vi er sønner gjennom Ham. Helliggjørelsen understreker vår enhet med Gud.

  5. •v 12-13: Bevis for Jesu indetifisering med oss:

    1. i.Jesus er midt i menigheten. En del av oss.

    2. ii.Jesu er avhengig av Gud slik som vi er det.

    3. iii.Jesus presenterer de barna Gud har gitt Ham. Han skal fremstille menigheten i herlighet.

    4. •Se også Jes 7,3. 8,3 og 8,18 der Jesaias presenterer sine barn Shear Jashub og Maher-Sjalel Hasjbas.


  6. 4.DØDENS OVERMANN v. 14-16

    1. •Døden er en makt som har sin myndighet fra Gud. Mennesket fjernet seg fra Gud, livets kilde ved synden.

    2. •Om vi skulle komme ut av dødens velde, måtte vi legge av den syndige natur som gjorde at døden hadde makt over oss.

    3. •Det hadde vi ikke makt til i oss selv. For det som var umulig for loven idet den var maktesløs ved kjødet.

    4. •Men Jesus oppfylte loven, som er syndens kraft, sonet synden, som er dødens brodd og beseiret døden ved å oppstå igjen.

    5. •Å tenk, det var allting for meg!
      Åp 1,18 Jeg er Han som lever og var død, og se, Jeg er levende i all evighet. Amen. Og Jeg har nøklene til Dødsriket og til Døden.

    6. •v 16: Abrahams ætt - de troende.

  7. 5.VÅR YPPERSTEPREST v. 17-18

    1. •Jesus er vår yppersteprest:

      1. •For å gjøre soning for vår synd. Det gjorde han én gang for alle da Han ofret seg selv.

      2. •For å gå i forbønn for oss og for å komme oss til hjelp når vi er i prøvelser. Dette er Hans tjeneste idag.

    2. •Han er menneske som oss, men han har ikke del i vår falne natur.

    3. •Han er ulik oss i fødsel - født av en jomfu.

    4. •Han er ulik oss i livet - levde en liv uten synd.

    5. •Han er ulik oss i døden - han døde en stedfortredende død.

  8. Avslutning: Fordi Han er Gud - slik Hebr 1 beskriver - er Han alltid nær oss. Fordi Han er menneske - slik Hebr 2 understreker - kan Han alltid forstå oss.
    Derfor er hver prøvelse og utfordring vi møter en mulighet til å oppleve Hans trofasthet.

 

Studium i Hebreerbrevet - Dødens Overmann

lørdag 11. februar 2012

 
 

<< Forrige

Neste >>

Laget på Mac