Den Åndelige Vekst

Tekst.: Hebr 5:11 - 6,20


Ingen står stille i sin åndelige utvikling. Enten går man framover, eller så går man bakover. På samme måte som vi utvikler oss som personer, framstiller Bibelen kristenlivet som et åndelig utvikling.


    1. •Johannes fremstiller det slik i sitt første kapittel (1 Joh 2,12ff) Jeg skriver til dere, barn, fordi syndene er dere tilgitt for Hans navns skyld. Jeg skriver til dere, fedre, fordi dere har lært å kjenne Ham som er fra begynnelsen. Jeg skriver til dere, unge, fordi dere har seiret over den onde. Jeg skriver til dere, barn, fordi dere har lært Faderen å kjenne. Jeg har skrevet til dere, fedre, fordi dere har lært å kjenne Ham som er fra begynnelsen. Jeg har skrevet til dere, dere unge, fordi dere er sterke, og Guds Ord blir i dere, og dere har seiret over den onde.
         

  1. 1.ÅNDELIG BARNESTADIUM. 5:11-14

    1. •Hebreerbrevsmenigheten hadde gått tilbake. Og det var ikke først og fremst ørene det var noe galt med. Det var livet. Problemet lå i at de ikke omsatte det de hørte i praktisk handling. Ordet må nemlig få ben å gå på, og det er du og jeg som må sørge for så skjer.

    2. •v 11. Utleggelsen kommer i kap. 6.

    3. •Det er en viktig relasjon mellom forkynner og menighet. Forkynnelsen må ikke ligger under eller over den åndlige modenheten mottagerne har. Det handler om å forstå og å praktisere. Her hadde utviklingen stoppet og begynt å ga bakover.

    4. •De var blitt tunghørte, dvs uimottagelige for Ordet.

    5. •v 12. De burde vært lærere, men måtte igjen ta fram grunnsannheten. Vi bør alle kunne lære andre.

    6. •v 13. De trengte melk, mens de burde hatt fast føde.

    7. •Altfor mange kristne kommer aldri forbi melkestadiet i sitt fohold til den åndelige føde. Hva serpreger melkestadiet? Det får vi svar på når vi ser hvordan det modne stadiet defineres:

      1. •Ordet blir brukt. Ordet får konsekvenser for livet. Ordet får ben å gå på.

      2. •Sansene er oppøvd til åndelig dømmekraft. De har innsikt i hva som er rett og galt.

      3. •Og vi føyer til Johannes´ definisjon på fedre: De kjenner Ham som er fra begynnelsen. Altså en nær gudsrelasjon.

    8. •Da kan melkestadiet defineres slik:

      1. •Man er Ordets hører og ikke dets gjører.

      2. •Man har ingen åndelig dømmekraft men går etter den menneskelige fornuft (NB:må ikke forveksles med sunn fornuft)

      3. •De har ingen personlig gudsrelasjon.


  2. 2.FORMANING TIL ÅNDELIG VEKST. 6:1-3

  3. •v 1,2. Avsnittet bør tolkes i lys av hvem brevet er skrevet til:

    1. •Den grunnleggende læren om Kristus - Forbildene i GT.

    2. •Det fullkomne - Jesus Kristus åpenbart.

  4. •Her omtales grunnvollen i Jødedommen.

  5. •Vår grunnvoll er Jesus Kristus.

    1. •Omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud.

    2. •For oss er det omvendelse fra synd og tro på Jesus Kristus.

    3. •Lære om dåp, renselsesbad. Rituelle renselsesbad av offer, prester, forskjellige kar og urene personer.

    4. •Håndspåleggelse. Ble praktisert ved ulike anledninger i Jødedommen.

    5. •Dødes oppstandelse. Også i GT møter vi troen på de dødes oppstandelse. Jes 26,19 Dine døde skal leve; sammen med mitt døde legeme skal de stå opp. Våkn opp og rop av glede, dere som bor i støvet. For din dogg er lysets dogg, og jorden skal la døde føres fram.

    6. •Oppstandelsen fra de døde kom med Jesus - at noen døde står opp mens andre forblir døde. Mk 9,9-10 Da de kom ned fra fjellet, påla Han dem at de ikke skulle fortelle noen om det de hadde sett, før Menneskesønnen hadde stått opp fra de døde.
      10 Så holdt de dette ordet for seg selv, og spurte hverandre hva oppstandelse fra de døde betyr. 1 Kor 15,20 Men nå er Kristus oppstått fra de døde, og Han er blitt førstegrøden av dem som er sovnet inn.

    7. •Evig dom. En GT-lig lære. Vi kommer ikke til dom, men skal fram for Kristi domstol. Joh 5,24 Sannelig, sannelig sier Jeg dere: Den som hører Mitt ord og tror på Ham som har sendt Meg, han har evig liv og skal ikke komme til dom, men er gått over fra døden til livet.

    8. •v 3. Dette skulle de gå forbi ettersom Gud ledet dem.


  6. 3.DET UOPPRETTELIGE FALL. 6:4-8

    1. •Det er forskjell på frafall og det uopprettelige fall.

    2. •En frafallen kan komme tilbake. Den som har syndet mot Den Hellige Ånd kan ikke komme tilbake.

    3. •v 4. De var blitt opplyst - tatt imot Ordets lys.

    4. •Smakt den himmelske gave - Jesus.

    5. •Fått del i Den Hellige Ånd - født på nytt.

    6. •v 5. Smakt Guds gode Ord - tatt imot Ordet.

    7. •Kreftene fra den kommende tidsalder - nådegavene.

    8. •v 5-6. Går tilbake til de GT-lige seremonier med offerdyrene som symboliserer Kristi død.

    9. •Et sikkert tegn på at man ikke har syndet mot Den Hellige Ånd, er at den frafalne kjenner Guds kall til omvendelse.

    10. •v 7-8 To reaksjoner på regnet - Guds velsignelse.

  7. 4.TRØST OG HÅP I GUDS LØFTER. 6:9-20

    1. •v 9. Han hadde talt til dem, men ikke om dem.

    2. •v 10-15. Tro og tålmodighet hører sammen. Abraham møtte vente 25 år på at løftet ble en virkelighet.

    3. •v 18. To urokkelige ting: løftet og eden.

    4. •v 18b-20.

      1. •Vi har søkt tilflukt i håpet.

      2. •Håpet er et anker for sjelen.

      3. •Jesus gikk inn i det himmelske tabernakel som øversteprest og skal komme tilbake med velsignelser.


Gud lar sine velsignelser regne over oss alle. La oss være blant dem som bringer all takk og ære tilbake til ham og tjener ham med tro og tålmodighet. Da vil våre live preges av vekst og modenhet.

 

Studium i Hebreerbrevet - Den Åndelige Vekst

søndag 29. april 2012

 
 

<< Forrige

Neste >>

Laget på Mac