Del 6, Jesu Prestedømme

Hebr 7:1-28

Innledning: Hebreerbrevet undestreker Skriftens enhet. Vi møter Melkisedek i 1 Mos 14,18-20. Etter 1000 år dukker han opp igjen, denne gang i Salme 110,4. Etter 1000 nye år henter Den Hellige Ånd ham fram her i Hebreerbrevet. Han skal være forbilde for Jesus som Øversteprest.

    1. •I 5,5-6 ble Jesus ikke bare omtalt som Guds Sønn, men også som Prest etter Melkisedeks ordning.

    2. •Nå tas dette temaet tre skritt videre:

      1. •I vers 1-10 beskrives Jesu prestedømme i lys av Melkisedek,

      2. •I vers 11-19 sammenlignes Kristi prestedømme og det Levittiske prestedømmet, 

      3. •I vers 20-28 undestrekes det at Kristus har et bedre prestedømme bygget på bedre offer.

    3. •I vers 1-10 er Melkisedek sentral. I vers 11-19 står levittene i fokus. I vers 20-28 blir Jesus igjen hovedtemaet og Melkisedek forsvinner mer og mer fra bildet inntil han er helt borte. Han har tjenet sin oppgave som forbilde. Nå er det kun Jesus, Sønnen, oppfyllelsen av alle forbildene som står igjen.

    4. •Gjennom kapittel 7 forberedes vi for et høydepunkt i brevet når kapittel 8, vers 1 slår fast at: Dette er hovedsaken i det vi sier her: Vi har en slik Øversteprest som satte seg ved høyre side av Majestetens trone i Himlene,

    5. •Men nå går vi for fort fram. La oss se nærmere på kapittel 7.
         

  1. 1.JESU PRESTEDØMME I LYS AV MELKISEDEK. 1-10

    1. •Møtet, velsignelsen og tienden.

    2. •Et evig prestedømme.

      1. •Brød og vin - et fullbrakt offer.

    3. •Konge og prest. Vi er et kongelig presteskap.

      1. •Rettferdighetens konge. Freds konge.

      2. •Rom 5:1 Da vi altså er blitt rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. 14:17 For Guds rike består ikke i å spise og drikke, men i rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd.

    4. •Ingen inkarkasjon før inkarnasjonen.

      1. •Bibelen taler når den tier.

    5. •Arons prestedømme var bygget på arv. Han tilhørte Levis stamme.

    6. •Kristi prestedømme bygget på Hans oppstandelse.

      1. •Rom 1:3-4 om sin Sønn, Han som er kommet som menneske av Davids slekt, og som etter hellighets Ånd ble stadfestet å være Guds Sønn i kraft ved oppstandelsen fra de døde, Jesus Kristus, vår Herre.

      2. •v 15 - 16 Og det blir enda mer overveldende tydelig hvis det oppstår En annen Prest i likhet med Melkisedek, og det er En som ikke er kommet etter noen lov om kjødelig avstamning, men etter kraften av et uforgjengelig liv.

  2. •Abraham gav tiende til en som var større enn ham.

  3. •Abraham ble velsignet av en som var større enn ham.

  4. •Melkisedek hadde et evig prestedømme.

    1. •Levi betalte tiende gjennom Abraham.


  5. 2.KRISTI PRESTEDØMME OG DET LEVITTISKE PRESTEDØMME. 11-19

    1. •Det gammeltestamentlige prestedømmet kunne ikke føre noen fram til hellighet eller fulkommenhet. Skrøpelige mennesker trengte et helt annet presteskap.

    2. •Ikke et presteskap som selv var underlagt skrøpelighet og som måtte bringe offer for sin egen synd - men en prest som var syndfri.

    3. •Ikke et presteskap som forutsatte at den angrende synderen skulle bli hellig i egenkraft - men en prest som gjennom sin tjeneste gav synderen hellighet som en gave.

    4. •Det levittiske system kunne dekke over synden men ikke fjerne den.

    5. •Synderen fikk en seremoniell renselse for synden, men ingen seier over synden.

    6. •En forandring av prestedømmet forutsatte en endring av loven.

    7. •Loven kunne bare stille diagnosen. Den kunne ikke skrive ut medisinen. Den dømte synderen, men kunne ikke gi liv og sunnhet.

    8. •Det levittiske prestedømmet og loven om dette er opphørt.

    9. •Et åndelig prestedømme tar plassen for et kjødelig.

    10. •Et bedre håp føres inn så vi kan komme nær Gud.


  6. 3.ET BEDRE PRESTEDØMME OG ET BEDRE OFFER. 20-28

    1. •Levis prestedømme bygget på loven. Jesu prestedømme bygger på en guddommelig ed.

    2. •Jesu karakter, Hans offer og Hans oppstandelseskraft gir styrken til den nye pakt

    3. •Dette er dn første forekomsten av ordet Pakt i Hebreerbrevet. Dette begrepet spiller en viktig rolle i kapitlene som følger.


    1. •Jesus har et uforgjengelig prestedømme.

    2. •Jesu forbønn frelser oss fullkomment.

    3. •Jesus lever for å gå i forbønn for oss.

    4. •Korset: tilgivelse for synden.

    5. •Tronen: seier over synden.

    6. •Jesus er Øverstepresten vi trenger.

      1. •Han er hellig, uskyldig og ubesmittet.

      2. •Han er skilt fra syndere.

      3. •Han er opphøyet over himlene.


Avslutning: En slik Øversteprest må vi ha.

    Vi trenger en som kan be for oss.

    Vi trenger en som barer våre synder.

    Vi trenger en som kan gi oss seier over synden.
    Bare en slik Øversteprest kan føre oss fram mot fullkommenhet og helliggjørelse.


En slik Øversteprest har vi i Jesus!

 

Studium i Hebreerbrevet - Jesu Prestedømme

søndag 13. mai 2012

 
 

<< Forrige

Neste >>

Laget på Mac